We nemen veel te vaak aan dat sommige dingen nu eenmaal zo zijn zoals ze zijn. Vroeger op school was ik bijvoorbeeld vooral goed in van alles dat ik leuk vond, van wiskunde tot gym. Maar ik kon me eenvoudigweg niet concentreren op de niet leuke vakken. Toen dacht ik nog dat dit nu eenmaal zo werkte.
Maar jaren later zag ik hetzelfde patroon op steeds meer verschillende plaatsen terugkomen. Jongeren die nauwelijks geïnteresseerd waren om na te denken over beroepskeuzes. Overheden die worstelen om bewoners te motiveren om afval goed te scheiden. Bedrijven waar medewerkers slecht functioneren omdat processen en software saai zijn en frustratie opwekken.
Een kantelpunt kwam toen we interactieve spelelementen begonnen toe te voegen aan ons werk. We zagen direct een verschil in betrokkenheid. Mensen veranderden door gamification in actieve deelnemers in plaats van passieve ontvangers.
Dit was geen toeval, want spelen is de meest natuurlijke manier waarop we leren en ontdekken. Het is een aangeboren behoefte die niet verdwijnt wanneer we volwassen worden.
Onze minigames en gamification-projecten zijn daarom meer dan alleen leuke ervaringen. Het zijn doordachte digitale tools die concrete, meetbare resultaten opleveren. Wij begrijpen spelersmotivatie en zetten dit begrip om in oplossingen die echt werken – of het nu gaat om het ontdekken van nieuwe carrièremogelijkheden, het stimuleren van duurzaam gedrag of het helder maken van complexe processen.
Uiteindelijk geloven wij dat effectieve communicatie en echte betrokkenheid begint bij het omzetten van 'moeten' naar 'willen'. En dat is precies waar spelen om draait!
Jens Kleinhout